مناظره میان فضل و ابوحنیفه
اللهم العن الجبت و الطاغوت و ابنتیهما
اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک

نقل شده که دو نفر از شیعیان در گذرگاهی از بغداد به مجلسی رسیدند. پرسیدند این مجلس متعلق به کیست ؟ گفتند مجلس درس ابوحنیفه است .راوی حکایت می گوید رفیق من که اسمش فضل بن حسن بود مردی متعصب ( متقی ) در مذهب شیعه و در عین حال آدمی بحّاث و مطّلع از مبانی مذهب و با سواد بود ، گفت من می روم  و با  این مرد مباحثه می کنم و تا او راملزم و مجاب نکنم ، از این مکان نخواهم رفت .

گفتم به دوستم این عالم بزرگی است و تو از عهده ی بحث با او بر نمی آیی  ، وی پاسخ داد مرا : "من معتقد به مذهب حق هستم و حق هیچگاه مغلوب نمی شود . "

وارد مجلس شدیم و نشستیم و در یک فرصت مناسب ، فضب از جا برخواست و گفت : أیّها العالم ، من برادری دارم که رافضی است ( یعنی شیعه است ) و من هر چه می خواهم به او بفهمانم که ابوبکر بعد از پیغمبر ص ، افضل امت و خلیفه ی به حق بوده قبول نمی کند و می گوید علی بن ابی طالب ، افضل و خلیفه ی بحق بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله می باشد . شما یک دلیل قاطعی به من یاد بدهید که به او بفهمانم و او را به راه راست هدایت کنم.

ابو حنیفه گفت به برادرت بگو بهترین و روشن ترین دلیل این است که رسول خدا ص همواره در میدان های جنگ ، آن دو بزرگوار! ( عمر و ابوبکر = جبت و طاغوت ) را کنار خود می نشاند و علی را مقابل نیزه و شمشیر دشمن می فرستاد و این نشان می دهد که آن دو نفر ، محبوب پیامبر ص بوده اند و چون آن حضرت می خواسته که آنها بعد از خودش جانشین باشند آنها را حفظ می کرد و چون علی را دوست نمی داشت طردش می کرد و به میدان می فرستاد تا کشته شود و این بهترین دلیل بر افضلیت ابوبکر و عمر است !!!( پناه می بریم به خدا از این همه عداوت با پیغمبر و اهلبیت پاکش )

فضل گفت : " بله من این را به برادرم می گویمولی او از قرآن مرا اینگونه جواب می دهد که خداوند فرموده است :" خداوند مجاهدین را بر قاعدین و نشستگان برتری داده و اجری بزرگ برای آنان آماده است "

و به حکم این آیه ، علی چون مجاهد بوده افضل از ابوبکر و عمر است که قاعد بوده اند .

ابوحنیفه گفت : به او بگو از این بهتر می خواهی که ابوبکر و عمر قبرشان کنار قبر پیامبر ص و چسبیده به قبر آن حضرت است در حالی که قبر علی از پیامبر ص دور افتاده و در عراق است. 

فضل گفت بله این را هم به برادرم می گویم اما او می گوید که آنها غاصبانه در کنار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دفن شده اند برای اینکه خداوند فرموده است : "یا ایها الذین آمنوا لا تدخلوا بیوت النبی إلا أن یؤذن لکم ،،، یعنی  ای مؤمنان ، بدون اذن و اجازه پیغمبر داخل خانه اش نشوید " ( احزاب /53 ) و می دانیم که رسول اکرم صلی الله علیه و آله در خانه خودش دفن شده و آن دو نفر بدون اذن در خانه آن حضرت دفن شده اند و محل دفن ایشان غصبی است .

ابوحنیفه که از این گفتوگو سخت ناراحت شده بود تأملی کرد و سپس با لحنی تند گفت : به این برادر خبیثت آنها غاصبانه در خانه پیامبر ص دفن نشده اند بلکه عایشه و حفصه که دختران آن دو بزرگوار ( نعوذبالله ) و همسران پیامبر ص بوده اند از پیامبر مهریه طلبکار بودند و پدرانشان را در مهریه خودشان دفن کردند !

فضل گفت : بله من این مطلب را هم به برادرم می گویم اما او باز آیه ای برای من می خواند : و می گوید که پیامبر صلی الله علیه و آله به همسرانش بدهکار نبوده برای اینکه خداوند فرموده است : "یا أیها النبی إناأحللنا لک ازواجک الّلاتی آتیت اجورهنّ " ای پیامبر ما همسران تو را که مهرشان را پرداخته ای برای تو حلال کرده ایم "( احزاب/50)  طبق این آیه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مهریه ی زنهایش را داده بود و وقتی که از دنیا رفت به زنهایش بدهکار نبوده است .

ابوحنیفه اندکی تأمل کرد و گفت به این برادرت بگو درست است که همسران پیامبر ص مهریه طلبکار نبودند اما سهم الإرث که از ما ترک ( یعنی آنچه پیامبر ص بعد از وفاتش از خود باقی گذاشته ) نیز همین خانه اش بوده و شرعا سهمی هم از آن خانه به همسرانش می رسد و چون عایشه و حفصه وارث پیامبر ص بوده اند پدرانشان را در سهم الإرث خودشان دفن کرده اند و بنابراین غصبی در کار نبوده !

بله من این را هم به برادرم گفته ام اما او می گوید : اولا شما سنی ها مگر نمی گویید که پیامبر ص ارث نمی گذارد و خودتان این حدیث را از پیغمبر ( جعلی عند الشیعه ) نقل کرده اید که حضرت فرموده : نحن معاشر انبیاء لا نورث درهم و دینارا و ما ترکنا صدقة ،،، یعنی ما انبیا درهم و دیناری از خود ارث نمی گذاریم و آنچه از ما می ماند صدقه است . پس طبق گفت این حرف خودتان عایشه و حفصه سهم الإرث نداشته اند . به همان دلیلی که شمان ، حضرت زهرا سلام الله علیها را از فدک محروم کردید گفتید پیامبر ص ارث نمی گذارد آن دو همسر نیز نباید ارث ببرند . آیا دختر از پدر ارث نمی برد اما همسر از شوهر ارث می برد ؟!

ثانیا اگر به فرض بپذیریم که آنها سهم الإرث داشته اند مگر نه این است که اگر میت فرزند داشته باشد سهم الإرث زوجه اش یک هشتم می شود و در اینجا تمتم ما ترک پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله یک حجره بوده که وقتی آن را تقسیم به 8 کنیم از آن هشت قسمت فقط یک قسمت تقسیم می شود بین همسران پیغمبر صلی الله علیه و آله که 9 نفر بوده اند !!! و در نتیجه سهم هر یک از عایشه و حفصه به قدر یک وجب هم نمی شود !!! پس چگونه آن دو جسم بزرگ (و بی قواره) در یک وجب زمین جا شده اند ؟

سخن او که به اینجا رسید ابوحنیفه حسابی از کوره در رفت و با لحنی خشم آلود فریاد کشید این مرد را بیرون کنید این خودش رافضی است و اصلا هم برادر ندارد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط س.ع.م